Mye å glede seg til

Sommeren 2015 åpner et nytt aktivitetstilbud på Odderøya – i hjertet av Kristiansand. Her skal den nye museumshavna vokse fram. Vi starter med aktivitetshus, opplevelser på Odden og flytende plastbåtutstilling ved brygga.

Det bygges i Nodeviga på Odderøya for tida. Kaspar Strømme AS er godt i gang med å reise det som skal bli Vest-Agder-museets nye aktivitetshus for maritime aktiviteter. Det åpner til Tall Ships Races 25. juli 2015.

Rammen for fortellingene i museumshavna er båt og fritid i det siste hundreåret, med vekt på etterkrigstid. Museets mangeårige arbeid med plastbåt og plastbåtens historie vil stå sentralt i formidlingen gjennom en flytende plastbåtutstilling i havna og aktiviteter på land.

En helthetlig opplevelse av sjø, hav og fritid i etterkrigstida
Det arbeides med flere prosjekter samtidig for å skape en helhet i området. Vår designer jobber med helhetsuttrykket, belysningen, inne- og utemøblering, og ikke minst visualiseringen av hvordan havna vil bli når alt er på plass. Vår plastbåtansvarlig har båtene klare til sommerens plastbåtutstilling, som i år vil bli større, mer moderne og med nytt tekst- og lydmateriale. På Odden rigges det etter hvert til med solsenger og lydopptak om fritids- og sommerlivet på Sørlandet, og i det nye aktivitetshuset vil man finne mangfoldige aktiviteter for barn og voksne.

Fjordling_1967_brosjyre_vannski

Båtgleder på 1960-tallet. Illustrasjon: Brosjyre for Fjordling, 1967.

Spennende aktiviteter
Konseptet med «sakte moro», som vi har profilert med sommeraktiviteter de siste åra – det å lage ting selv, leke i og ved vann, oppdage og oppleve – ligger som ramme for det som skal skje i aktivitetshuset. Virksomheten i huset er fleksibel. Dette er ikke et statisk utstillingsbygg, men et sted der aktiviteter kan rulles inn og bort, men også et sted som kan huse seminarer og selskaper for dem som skulle ønske seg lokaler helt ned mot sjøen. En av aktivitetene i huset vil også være knyttet til plast og plastbåt. Plast er et fantastisk materiale som kan formes, krympes, strekkes og sveises. I aktivitetshuset skal vi støpe små lekebåter i vår vakuumstøpemaskin. Ved hjelp av vakuum og varme formes plasten rundt en støpeform. Her skal vi støpe opp både skrog og dekk til en gammel klassiker, og barn kan deretter sette båten sammen og fargelegge den. Dette vil bli en flott barneaktivitet hvor barn kan få innblikk i plastens egenskaper, men også hvordan en rekke produkter rundt oss produseres. Hvis man vil ro i en ordentlig plastbåt, har vi stødige båter og vannkikkert til leie i den lille havna vår.

Les mer om våre aktiviteter i Nodeviga her.

nodeviga_2014_Foto Anita Nilsen

Lyst på en rotur med vannkikkert? Her fra Vest-Agder-museets aktiviteter i Nodeviga i 2014. Foto: Anita Nilsen.

Sentralt for alt båtliv er tau. I aktivitetshuset får du lage ditt eget og også lære deg å bruke det, hvilke knuter som passer til hva og hvordan du skal lage dem. Noe annet som er viktig for dem som ferdes på havet, er å tyde signaler og tegn til sjøs. Det blir det rom for i aktivitetshuset. Kanskje kan du også lage din egen, unike skipssekk der du kan pakke det trenger for båtturen?’

Hvis du blir sulten, kjøp «mormors» matboks og dra på piknik i beste 60-tallsstil på «Sommerøya» vår.

Selco 11 Selteen_1969_piknik

Piknik med tean i tanga. Illustrasjon: Selco 11′ Selteen i brosjyre fra 1969.

Med tean i tanga
Store og Lille Nodeviga deles av en liten odde, der sjøfartsmonumentet står. Her på «Sommerøya» skal du få en smak av båtliv, holme- og fritidsliv. Kanskje kan du slenge deg i en strandstol og lytte til de beste eller dårligste båthistoriene og skipperskrønene? Husker du den fantastiske smeigedagen på holmen vår? Det var 21 grader i vannet. Ungene lekte i fem timer med krabbesnørene, mens vi ble solbrente på svaberget? Så tøffet vi hjem i skumringen med morild lysende i kjølvannet vårt. Eller kan du minnes den natta vi spiste nykokte krabber og sov under åpen himmel? Eller kanskje har du glemt den gangen vi fikk motorstopp med snekka på feriens første dag og måtte taues i land?

Vi forteller din historie
Historiene og minnene fra båten og båtlivet er mange. Kanskje har du historier du vil dele med oss? Ta kontakt med Birgitte Sørensen (tlf. 951 55 592) eller Gunhild Aaby (tlf. 934 52 031) i Vest-Agder-museet.

Herwa 23 Snekka Farvebilder 003

På tur med Solo og kaffe i snekka en solrik sommerdag. Illustrasjon: Brosjyre med Herwa 23.