Makt og magi på Nordberg fort

24. oktober kl 11:00 - 25. oktober kl 16:00 | Nordberg fort, Lista

Visste du at Snorre Sturlason og Ringenes Herre-filmene har mye til felles? Nasjonalmuseets utstilling Makt og Magi er nå kommet til Nordberg fort.

Utstillingen bygger på forskningsfunn som for første gang påviser fellestrekk mellom filmsscener i «Ringenes herre», basert på J.R.R.Tolkiens bok av samme tittel, og illustrasjoner til 1899-utgivelsen av Snorres Kongesagaer. Illustrasjonene er tegnet av Halfdan Egedius, Christian Krohg, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen, Erik Werenskiold og Wilmhelm Wetlesen.

Likhetene, som veksler mellom det mer visuelt slående til slektskap av mer motivmessig og innholdsmessig karakter, åpner for en rekontekstualisering av Snorre-tegningene inn i nåtidens høyst aktuelle ”fantasy”-felt.

Utstillingen er et samarbeid mellom Vest-Agder-museet og Nasjonalmuseet.

Mer enn 1000 elever kommer til Nordberg fort for å se utstillingen!

«Makt og magi» er åpen for publikum i helgene fra lørdag 12/9  til søndag 25/10.

Makt og magi_utstilling