Livet på Setesdalsbanen i beste sendetid

Dokumentarfilmen «Livet på Setesdalsbanen» ble sendt på NRK1 tirsdag 17. mars klokka 20.15. Fikk du ikke med deg filmen kan du se den på nrk.no.

Filmskaper Steffan Strandberg har fulgt ansatte og frivillige entusiaster ved Setesdalsbanen gjennom flere måneder. Resulatet vises på statskanalen i beste sendetid. NRK skriver dette om filmen på sine nettsider: «Andreas (9) og Vidar (45) har en ting felles: De elsker synet av gamle lokomotiver som oser røyk og damp, og kronglete jernbanelinjer som hver sommer får akutte anfall av solslyng. Sammen med en stor gruppe tog-entusiaster holder de fortsatt liv i togtrafikken på Setesdalsbanen, mer enn et halvt århundre etter at jernbanen egentlig ble nedlagt».

Prosjektet er spennende for Vest-Agder-museet. Tom Johansen, avdelingsleder for Setesdalsbanen, er begeistret:

Dette er veldig bra for oss. Setesdalsbanen er virkelig et levende kulturminne med sjel. Jeg håper dokumentaren kan vekke nysgjerrigheten hos mange og skape blest om det vi holder på med. Så er det jo ikke akkurat ugunstig at dokumentaren blir vist så nær sesongstart.

Filmen er produsert av firmaet Thelmax AS. Regien er ved Steffan Strandberg.

Les om filmen på NRKs nettsider.

Her kan du se filmen om du ikke fikk den med deg, eller vil se den flere ganger.