Kurs i gamle håndverktradisjoner på Kristiansand museum – stegeverk

Stegeverk er en konstruksjonsform som er uvanlig i Norge, men som man finner flere eksempler på i de sydligste kommunene i Vest-Agder. Fra 6. til 10. juni 2016 avholdes et omfattende kurs i denne byggemåten ved Kristiansand museum.

Stegeverk er et uvanlig bæresystem, og en konstruksjonsform som sjelden er omtalt i litteratur om bygningstyper og byggeskikk. I de siste årene har det vært arbeidet for å finne ut mer om stegeverk, som man stort sett har funnet i de sydligste kommunene i Vest-Agder. Det er viktig å få registrert og dokumentert bygninger som er bygd på denne måten.

Vest-Agder-museet holder kurs med hjelp av tømrer og tradisjonshåndverker Trond Oalann, tømrer og tradisjonshåndverker Alf Rune Vrålstad og byggmester Helge Paulsen for å gjenskape rekkefølgen i byggingen av stegeverk, og diskutere dette på bakgrunn av den variasjonen som ligger i byggemåten. Vi går igjennom verktøybruk og spor etter dette på originalbygg.

Kurset holdes i uke 23 ved Kristiansand museum.

Program:

Mandag 6 juni

Trond Oalann, Alf Rune Vrålstad Helge Paulsen begynner det praktiske arbeidet, gjennomgår arbeidsrutiner og fremgangsmåte.

Tirsdag 7 juni 08.00-16.00

Oppstart for kursdeltakere. Oppmøte 08.00 ved hovedbygget på Kristiansand museum. Presentasjon av prosjektet, instruktører og deltakere.

Kurs resten av dagen.

Onsdag 8 juni 08.00-16.00

Oppstart 08.00, kurs hele dagen.

Håndverkerkafe på Håndverkeren kl 19.00.

Torsdag 9 juni 08.00-16.00  18.00-21

Oppstart 08.00, kurs hele dagen.

Åpner for publikum/interesserte for å følge oppføring av stegeverket inne på området.

Fredag 10 juni 08.00-15

Oppstart kl 08.00

Kurs utover dagen, oppsummering av kurset. Hva har vi gjort? hva har vi lært?

NB Oppmøte klokkeslett og avslutning for dagen kan bli endret.

Send mail til v.svarstad@vestagdermuseet.no ved interesse!