«Kunstneren, hans hustru og deres sønn»

Adolph Tidemands familieportrett regnes som ett av hans hovedverker. Enhetsleder for allmennkultur Jon Røkland og konservator Svein A. Wiik studerer maleriet.

Adolph Tidemand hadde lagt bak seg noen gode arbeidsår da han laget sitt familieportrett i 1857.

Maleriet ble påbegynt i februar og var ferdig i juni det året. Han var på høyden av sin kunstneriske karriere og bodde i Düsseldorf sammen med kona Claudine og sønnen Adolph jr. som da ble 12 år gammel. Adolph Tidemands hode er malt inn av den tyske kunstneren Hubert Salentin som hadde atelier i etasjen under ham selv. I motsetning til flere av Tidemands øvrige verker er familieportrettet bare malt i én versjon. Claudine eide fortsatt maleriet etter at Tidemand døde i 1876. Verket ble kjøpt inn til Mandal kommune i 1939. Det har inntil i forrige uke hengt ved kommunens formannskapssal.

Tidemands familieportrett skal være del av Mandal museums utstilling til 200-årsjubileet for hans fødsel. Man kjenner ikke til at verket er renset eller stelt på annen måte av teknisk konservator i kommunes periode som eier. Slikt arbeid blir i disse dager utført av Svein A. Wiik som er pensjonert fra stillinga som førsteamanuensis og leder av konserveringsseksjonen ved Universitetets kulturhistoriske museer i Oslo.

Mandal museums utstilling «Tidemand i hjembyen» åpner 20. juni 2014.

Adolph Tidemands familieportrett regnes som ett av hans hovedverker. Enhetsleder for allmennkultur Jon Røkland (t.v.) og konservator Svein A. Wiik studerer maleriet.