AKTUELT: Koppehuset, et brannskur og sykkelforretningen: brannen i Henrik Wergelands gate

Natt til søndag brant det igjen i Kristiansand, denne gangen i tre hus i Henrik Wergelands gate. På samme sted brant det i byens første bybrann i 1734.

Natt til søndag, 30. oktober 2016, brant det igjen i Kristiansand. Denne gangen ble flere bygninger i Henrik Wergelands gate totalskadet, husnumre 5, 7 og 9. Heldigvis ble ingen mennesker skadet.

Henrik Wergelands gate het lenge Consumptionsgaten etter det gamle consumptionshuset som lå på hjørnet av Henrik Wergelands gate og Vestre Strandgate. Consumption var en avgift som blant annet måtte betales for forbruksartikler. Først i 1877 ble navnet endre til Henrik Wergelands gate, etter dikteren som var født i byen. Denne gaten var lenge en såkalt «sandgate», en gate uten brostein. Først i 1880 var hele gaten belagt med stein, de to mest østlige kvartalene var sist ut.

arve5857
Foto: Arve Lindvig

Nr 5

Det nederste kvartalet i Henrik Wergelands gate var lenge preget av arbeidsanstalten som lå på hjørnet av Vestre Strandgate og Henrik Wergelands gate. Arbeidsanstalten ble opprettet av Byselskabet og var for fattige voksne som manglet arbeid. I samme bygg ble det opprettet en oppdragelsesanstalt for barn. Anstalten var preget av uro og umoral og fra midten av 1800-tallet ble bygget gjort om til skole. Skolen ble på folkemunne lenge kalt arbeidsskolen, selv om de fleste i dag husker den som Carl Johans minne. Brannen natt til søndag startet i følge politiet i Henrik Wergelands gate 5. Denne adressen var ved midten av 1800-tallet et skur som tilhørte arbeidsanstalten. Skuret ble benyttet som sprøytehus med rom for brannutstyr og ble revet i 1878. Da ble et nytt sprøytehus oppført på samme sted, med rom for utstyr til byens brannkorps.

Nr 7

En stor bybrann brøt ut i Kristiansand i 1734 og raserte store deler av den nordvestlige delen av Kvadraturen. Det skal ha stått et hus der hvor Henrik Werglands gate 7 i dag ligger, før brannen. Et nytt hus ble bygget etter brannen og både en tønnemaker, en skomaker, en postmester og en tømmermann bodde i huset med familie gjennom 1800-tallet.

I 1894 skal huset ha blitt isolert på grunn av en frykt for kopper etter at det danske skipet «Hekla» hadde kommet til byen med koppepasienter ombord. Flere av disse ble sendt til sykehuset og ble lagt på isolat, en av dem døde. En vaskekone som bodde i nr 7 hadde vasket tøy og vært med på desinfeksjonen av skipet og hun ble smittet. Hun ble liggende i huset sitt, med en vakt utenfor slik at de som bodde i huset ikke kunne gå ut og smitte flere.

Nr 9

Slik som nr 7 var også nr 9 bebygd før brannen i 1734. Huset ble raskt gjennombygget. i 1820-årene ble huset leid ut til Peter Appel, sønn av prospektmaleren Meinert Arjans Appel. På 1900-tallet bodde folkeminnegranskeren Peter Lunde i nr 9.

Rundt 1960-70 så det slik ut i den vestlige delen av Henrik Wergelands gate:

h-w-gt-7-11-002

I huset som natt til søndag ble helt nedbrent holdt  tidligere Manufakturen til. Senere ble det Cubus.

Bortenfor holdt Tvedts Trykkeri til. Nordby`s sykkelbutikk lå bortenfor det, slik den fremdeles gjør.

Dette er fjerde artikkel under vignetten AKTUELT på Vest-Agder-museets nettsider. Museet vil publisere artikler med historisk bakgrunnsstoff knyttet til dagsaktuelle hendelser i nærmiljøet.