Vest-Agder-museet har satt i gang en grundig registreringsprosess rundt den betydelige billedkunstsamlingen museet forvalter. På bakgrunn av dette, og i anledning utstillingen «Tidemand i hjembyen» som åpner 20. juni i Mandal museum, publiserer vi her en liten føljetong om det vi betegner som Staffelimaleri.

Materialer og struktur i et maleri – oppbygning

Et staffelimaleri er det vi i kunsthistorien betegner som et maleri der grunnlaget er støttet vertikalt, som når man i malingsprosessen buker et staffeli. Disse maleriene er som oftest beregnet på å være vegghengte.

Hvordan er disse maleriene bygget opp?

De fleste staffelimalerier på trepanel eller lerret kan sies å ha en tilnærmet lik lagdelt oppbygning. Dette gjør at en gjerne sier det finnes en generell teknisk beskrivelse for de fleste verk av denne typen.

           Generell oppbygning for et staffelimaleri

 

Maleriet «Kunstneren, hans hustru og deres sønn»  som pryder artikkelen er malt av Adolph Tidemand og Hubert Salentin i 1857. Dette er bare ett av flere kunstverk som kan oppleves i utstillingen «Tidemand i hjembyen» på Mandal museum.

Tidemand og maleriets oppbygning