Gull er ikke alt som glitrer

Vest-Agder-museets samlinger innholder mange gjenstander som en gang glitret, men som ikke glitrer som tidligere. Ved konservering av gjenstander av kobber og messing brukes ikke vanlig pussemiddel, da slike rengjøringsprodukter kan være skadelig for detaljene på gjenstanden over tid. Hvis ikke vanlige pussemidler kan brukes, hvordan går vi frem?

Tekst og foto: S. Mawdsley

Kobber og messing (en legering av kobber og sink) vil mørkne etter relativt kort tid. Grunnen er en kjemisk reaksjon med oksygen i luften, hvor resultatet ofte er et tynt rødt eller sort lag på gjenstanden. Ved høy fuktighet eller kondens vil et grønt eller hvitt (oksidering av sink) lag formes. Over lengre tid vil laget bli tykkere, og ofte mørkere, når kobber og sink forsetter å oksidere.

For de fleste er løsningen på dette en rensing, hvor det øverste misfargede belegget fjernes ved hjelp av flytende pussemidler. Pussemidler inneholder blant annet silikater eller kalk og ammoniakk.

Det er dessverre vanlig at gjenstander av kobber eller messing renses for mye. Dette gir flott blanke gjenstander, men jevnlig pussing av slike gjenstander kan føre til at fine detaljer og ingraveringer forsvinner over tid.

Mange av pussemidlene som finnes for salg har blitt utviklet for bruk i bilindustrien. Det sier seg selv at slike pussemidler inneholder stoffer beregnet på mer hardføre gjenstander enn detaljerte kobbergjenstander.  Derfor bør slike produkter brukes med forsiktighet, helst begrenset til merker og skitt som er vanskelig å fjerne. Flittig bruk av flytende pussemidler kan føre til at hvite eller grønne rester legger seg i sprekker og detaljer. Denne type rester er uønsket siden de kjemiske stoffene kan være skadelige for gjenstanden.

Kobber og sølvgjenstander fra museets samling som er rengjort. Foto: S. Mawdsley

For å fjerne uønsket puss fra gjenstanden må den ofte bløtlegges i varmt såpevann og pusset fjernes forsiktig med en tannpirker i tre som er mykere enn metallet som skal behandles. Husk å bytte tannpirkeren jevnlig for å unngå skraper på den myke overflaten. I tilfelle hvor rester er vanskelige å fjerne kan noen dråper av sitronsaft i et eggeglass med vann brukes. Bruk en Q-tip eller smal pensel for å påføre sitronblandingen. Syrene fra sitronsaften vil mykne belegget. For å unngå nye merker på gjenstanden kan det være lurt å fjerne all væske som kommer i kontakt med gjenstanden umiddelbart.

I stedet for pussemidler kan kommersielle produkter som impregnert rengjøringsvatt eller kluter være en praktisk løsning hvis de brukes forsiktig, siden slike produkter ikke legger rester i sprekkene.

Når du er ferdig med pussing må du alltid vaske gjenstanden i varmt såpevann for å fjerne uønskede kjemikaler fra overflaten.

Hvordan bevare overflaten skinnende

For å bevare den skinnende overflaten er det nødvending å legge en beskyttende belegg på gjenstanden. Dette kan gjøres med å bruke en mikrokrystalin voks, et akseptabelt kommersielt produkt heter «Renaissance Wax» og kan kjøpes på enkelte jernvarebutikker. Voksen legges i et tynt lag på gjenstanden med en myk klut. Når voksen er tørr kan gjenstanden poleres en siste gang. Dette belegget vil holde i cirka to år før den må repeteres. Da må voksen fjernes først før pussing kan begynner.