Velkommen til aktivitetshuset i Odderøya museumshavn

I Odderøya museumshavn kan man senke skuldrene, prøve ut forskjellige aktiviteter, være med på arrangementer og høre på foredrag og besøke kafeen og museumsbutikken.

Fokuset i museumshavn ligger på tiårene etter Andre Verdenskrig; 1945 og oppover. Plastbåtsatsingen med båter fra 1950, -60 og -70årene spiller en viktig rolle. Sommerminnene som befolkningen har bidratt med er fra samme tid. Guidene har tidsriktige klær. Piknikkurv som kan kjøpes i butikken, aktivitetstilbudet og installasjoner på uteområdet støtter opp under formidlingen av en tidsperiode og fokuset på båt, sjø, fritid og sommer.

Første skritt mot etableringen av et fullverdig museumshavn er tatt med åpningen av aktivitetshuset. Vi ønsket å etablere et rekreasjonssted der det er mulig å senke skuldrene og la barna leke lenge. Både voksne og barn, lokalbefolkning og andre besøkende skal kunne aktiviseres og lære noe nytt.

KABYSSEN er Odderøya museumshavns kafé. Der er det mulig å kjøpe seg en kopp kaffe, en is eller lage seg sin egen nistepakke.I mikrobølgeovnen kan barnematen varmes. Her finner du også en liten butikk som selger sjørelaterte varer.

I møterommet i 2. etasjen inviteres til forskjellige foredrag utover høsten og vinteren.

Møtelokaler i andre etasje.

Uteområdet som ligger like i vannkanten, er godt lagt tilrettelagt med utemøbler, steinbenker og bord. Varme sommerdager kan nytes i et aktivt sjørelatert museumsmiljø. Både aktivitetshuset og uteområdet er tilrettelagt for funksjonshemmede.

Foran aktivitetshuset ligger en maritim lekeplass for de minste. Her kan de gå om bord i ei skøyte og legge ut på de syv hav, klatre i riggen for å speide ut i horisonten eller leke mellom kjempestor dobber. Det er også mulig å låne en robåt og gå på oppdagelsesferd på sjøen.

På uteområdene finner man plastbåtutstillingen som i 2015 rommer 13 plastbåter. På egne utstillingstavler står informasjon om hver båt i tekst og bilder. Bilder fra vårt dokumentasjonsprosjekt finnes også langs veggen på området, og inne i aktivitetshuset i det digitale fotoalbumet.

Utstilling hovedbild med Fjord fjorling

På Odden er det installert solstoler, parasoller og «sveivofoner» der man – etter en del sveiving for å få systemet i gang – kan høre informantene våre fortelle om sine egne sommerminner fra Sørlandet. En vannpumpe henter vann opp fra havet hvor barna kan leke med vannet.

Bilde Odden II

En utendørsutstilling viser 30 bilder av Kristiansandsfotografen Dagfinn Pettersen som ble tatt fra 1930 til 1970, i storformat og med forklarende tekst – etter at TSR er avsluttet.

Inne i aktivitetshuset kan man lære å lage tau og knuter, spikke barkebåter, en kan dekorere personlige buttons, eller lage minneputer med trykk på. Og flere aktiviteter kommer etter hvert.

IMG_3186

Man kan også prøve seg på å spille verdens eneste «dobbofon», et unikt musikkinstrument med lyder fra måker, vann og motorer.

IMG_3220 - Kopi

Barna kan innrede etter hvert sine egne, originale «Herwa»-plastbåter i størrelse 1:10. Plastbåtentusiaster kan være med på støping av en skibsplast 11 fot, en aktivitet som vil foregå over mange kvelder og i et tilpasset rom med god avtrekk.

IMG_3158

Et digitalt fotoalbum formidler flere sommerminner og mer detaljert informasjon om plastbåter.

IMG_3190

Det faglige arbeidet mot åpningen av aktivitetshuset har vært styrt av en visjon om hvordan vi ønsker museumshavna skal fremstå i 2020. Visjonen er en veiviser og inspirasjonskilde. Den er skriftlig nedfelt, tegnet opp og laget som film. Museumshavna skal formidle et bredt og variert tilbud av utstillinger og aktiviteter med fokus på sjø- og båtliv. Den skal være et naturlig utgangspunkt for å oppdage resten av Odderøya med sine strender, stier og ikke minst anlegg som vitner om hvordan øya har blitt brukt siden byen ble grunnlagt. Her står militærhistorien sentralt.

Kulturminner Odderøya kart
Kulturminner på Odderøya.

Det jobbes målrettet for å få et nytt utstillingsbygg på plass på Odderøya. Besøkende vil her kunne finne et omfattende formidlingstilbud som dekker hele Sørlandets rike kulturhistorie når det står ferdig.

Mer informasjon om nåværende aktiviteter, utstillinger og installasjoner finner man i andre artikler her på museets nettsider.

Velkommen til trivelige og lærerike timer i Odderøya museumshavn!