Et gammelt blått treskrin fullt av bilder – snart trenger vi DIN hjelp!

På Vest-Agder-museet har vi et gammelt blått treskrin fullt av glassplater med bilder, tatt av fotograf Waage Pettersen fra Farsund. Men hvem er disse mennene, kvinnene og barna på bildene? Dette håper vi du kan hjelpe oss med!

Bildene  stammer fra en av Norges eldste fotoforretninger, Waage Pettersen, som holdt til i Farsund og ble drevet under ulike navn fra 1884 til 2012. Mange av de som bor i Farsund i dag, vil huske butikken som «Knutsens Foto-Studio», som blant annet ble drevet av Torhild Eikerapen i flere år.

I skrinet lå det over 400 glassplatenegativer med bilder av mennesker fra Farsund og distriktet rundt. De fleste bildene antas å være tatt mellom år 1900 og 1925. Alle bildene er fotografert i studio. Vi finner både gruppebilder og enkeltportretter. Problemet vårt er at vi ikke vet hvem noen av disse menneskene er!

LMF-WP-0001

Fortsatt finnes det folk som kanskje kan kjenne igjen noen av ansiktene på bildene. I disse dager jobbes det derfor med å lage en friluftsutstilling som skal vises på torvet i Farsund. Planen er å ha utstillingen klar i begynnelsen av desember.

I utstillingen vil vi oppfordre publikum til å bidra med opplysninger om hvem disse menneskene var. Alle som kan hjelpe oss med informasjon vil bli belønnet med bildet som gave. I første omgang vil vi vise rundt 200 bilder, og så vil vi vurdere å vise flere bilder hvis responsen blir god.

LMF-WP-0010

Hvis du vet hvem noen av personene på bildene er, vil vi sette pris på om du tar kontakt med Vest-Agder-museets fotograf Arve Lindvig på a.lindvig@vestagdermuseet.no.

Tekst: Arve Lindvig