I Kristiansand museums samling er det en samling på fire portretter laget av samme kunstner i 1840. Nettopp i denne tiden var portrettmalerier populært blant det øvre sosiale lag i byene.

Marinekaptein Henrik Gustav Mechlenburg kom til Norge fra Danmark i 1811 og deltok i Napoleonskrigen i kystforsvaret på Sørlandet.  Senere ble han innrulleringssjef og overlos i Kristiansand og han og hans kone og tre barn flyttet til et stort anlegg i det som i dag er Gyldenløves gate 5 og 7.

Eiendommen bestod av fem bygninger i et lukket firkantet gårdstun. Hovedbygningen var 20 meter lang og stod ut mot gaten. Det var bygget i to etasjer og bestod av 12 rom. Familiens hus skilte seg nok ikke så mye fra andre store eiendommer i byen, men de var klart en del av stiftstadens øvre lag. De holdt trolig store selskaper for sine venner og bekjente og deltok i byens aktiviteter. Særlig var teater en viktig del av de velståendes forlystelser på denne tiden.

Portrett av Marie Magdalene Mechlenburg. Hun var 49 år da portrettet ble malt. Hun er iført en sort kjole med hvit krage, rødt sjal, med en hvit hette passende for en gift kvinne. Hetten er utsmykket med hvite fjær.

Marinekaptein Henrik Gustav Mechlenburg iført sin gallauniform, 55 år gammel. Av de fire portrettene er hans det eneste hvor personen ser rett frem.

Alle portrettene er malt av den danske maleren Christian Ditlev Fredrik Grandjean, som hadde reist fra København til Norge for å påta seg oppdrag som portrettmaler. Hans ankomst til byen ble utropt i Kristiansands Stiftsavis, og også hans avskjed ble notert i samme avis. Det ble der gitt uttrykk for at det ikke lenger var flere oppdrag for maleren i byen.

Å male portretter ble av mange oppfattet mer som et håndverk enn som en kunstform, og denne form for arbeid hadde lavere status enn for eksempel historiemalerier. Men etterspørselen etter portrettmalerier var stor og mange velstående i byene ville gjerne ha både seg selv, sin kone og sine vakre døtre som dekorasjon på veggen i sine flotte stuer. 1830-1840 årene var en storhetstid for portrettmaleri og det var mange malere som reiste rundt i Norge og tok oppdrag på denne tiden. Forløperen til det moderne fotografiet også kalt daguerreotypier, kom først for alvor noe tiår senere. Med dette avtok populariteten til portrettmaleriet.

Familiens eldste datter Benny Tuxen Mechlenburg. Hun var rundt 20 år da hennes portrett ble malt.

Marie Charlotte Amalie Mechlenburg var 16 år da portrettet ble malt og som sin søster bar hun siste mote blant unge piker. Hun har en sort festkjole med stor utringning. I ørene har hun lange øredobber og hennes halsbånd er laget av hår.

Portrettene av de to unge pikene viser moter og trender i stiftstaden Kristiansand i 1840. Blant annet har begge pikene halsbånd laget av hår. Å lage slike smykker av hår var en passende syssel for unge piker på denne tiden.

I samlingen ved Kristiansand museum finnes det smykker laget av hår, du kan lese mer om det her.

De fire portrettmaleriene av familien Mechlenburg ble gitt fra marinekapteinen til hans datter. I 1954 ble portrettene gitt til museet etter siste gjenlevende etterkommer av Henrik Gustav Mechlenburg. Ved hennes død mistet portrettene sin funksjon som familieportretter, men portrettene har fremdeles stor verdi som innfallsport til Kristiansands historie.

Kilde: Ragne Bugge Schmidt: Fire portretter fra 1840 i Vest-Agder fylkesmuseum 1952-1962