Else Marie Jakobsen (1927-2012)

Tekstilkunstner Else Marie Jakobsen døde onsdag, 12.desember. Vi vil huske Else Marie som en varm, uredd, kunnskapsrik og interessant dame som vi har hatt gleden av å bli bedre kjent med de siste årene.

13.12.2012 Kathrin Pabst/Elin L. Pettersen

I 2011 overrasket Jakobsen hele forsamlingen i Byhallen da hun etter et møte, som omhandlet museets planer på Odderøya, reiste seg opp og sa at hun ville gi 12 billedvever til Vest-Agder-museet. Siden har hun utvidet gaven til 22 billedvever samt utklippsbøker, dokumentasjonsmateriale, veven og alt innhold fra kunstnerens atelier. Til sammen utgjør dette en unik samling av høy kulturhistorisk- og kunstnerisk verdi.

Else Marie Jakobsen var en markant person på mange områder, først og fremst i kunsten og politikken. Hennes verk gjenspeiler hennes meninger, sympatier, støtteerklæinger eller misnøye i stor grad.

ARVE4630 web
Fra Vest-Agder-museets utstilling «Himmelen over Sørlandet». Et av teppene laget Jakobsen spesielt til utstillingen.

Vest-Agder-museet er svært takknemlig for gaven og vil tilrettelegge den på best mulig måte for alle interesserte. Vi ser det som en verdig måte å ta vare på hennes ettermæle.