D/S Hestmanden mot åpning 26. juni 2017

1. juli 2017 åpner D/S Hestmanden for publikum, og det jobbes nå for fullt for å komme i mål med utstillingene om bord.

Det er kun 4,5 uker igjen til åpningen, og det merkes godt om bord. Venneforeningen, flere av museets ansatte og eksterne håndverkere jobber med installasjoner og utstillinger i de tre store lasterommene og i skipet for øvrig.

I der øvre lasterommet vil besøkende finne mye faktainformasjon om krigene og krigsseilerne, samt kunne søke i Krigsseilerregisteret. Foto: Kathrin Pabst

Enn så lenge er det vanskelig å forestille seg at alt er klart om så kort tid, samtidig som vi har kommet langt på vei. Både i øvre og nedre lasterom er den såkalte garneringen på plass, som skal brukes for å vise noen utvalgte sitater fra livet om bord under 1. og 2. verdenskrig.

Garneringen trengs som «ballast», samtidig som vi bruker flatene for å vise sitater om livet om bord. Men først må den komme på rett plass, og her hjelper museets fotograf Arve Lindvig til. Foto: Kathrin Pabst

Lasterommene er nymalte og gulvet lagt, og trappen – som også vil kunne tjene som amfi for foredrag og filmvisinger – er på plass.

Trappa vil også bli brukt som amfi. Sitteputer er kjøpt inn og er noe av det aller siste som vil bli festet. Foto: Kathrin Pabst

Selv om skipet ved første øyekast fortsatt fremstår som en byggeplass, faller mer og mer på plass. Om kort tid starter monteringen av det tekniske utstyret og de analoge utstillingstavlene, før hele skipet får en siste vask rett før åpningen.

Sommeren 2017 vil skipet være tilgjengelig for publikum hver dag fra 1. juli til 31. juli fra kl 12-16, og deretter under Arendalsuka.