Det jobbes og jobbes med «I fyr og flamme»!

I disse dager er det full aktivitet ved Kristiansand museum. Til sammen ti ansatte jobber med vår nye by- og brannhistoriske utstilling. Alt henger sammen, og samspillet og rekkefølgen er avgjørende.

Fem ansatte jobber med å utvikle, utprøve og sette opp utstillingselementer som både viser historiske bilder i storformat og tillater at gjenstandene i montere er trygge og synlige. To ansatte finner gjenstandene frem og diskuterer hvorfor akkurat disse skal være med og hvilken monterstørrelse som kreves. To ansatte til er i gang med å skrive og redigere tekstene, og museets fotograf jobber på spreng med å finne frem og forberede bildematerialet. Innholdet er grunnleggende viktig, og ut fra det prøver vi å finne de beste løsningene for design og funksjonalitet.

Ikke mange vet for eks. at den andre store bybrannen fant sted i 1892, og at den ødela så store deler av byen at noen gater så surrealistiske ut. Hele området sør for Rådhusgaten og Tollbodgaten ble lagt i ruiner. I alt omfattet brannskadene 350 våningshus og tilhørende bakgårdsbygninger. 4000 mennesker ble husløse.

Bilde3

Brannvesenet var til det tidspunktet allerede mer profesjonalisert enn ved de siste store brannene, men manglet fortsatt moderne utstyr for å bekjempe flammene. Brannstasjonen fra 1883 var blant bygningene som gikk tapt i 1892, og man måtte begynne på nytt med bygningen av enda en ny brannstasjon. Da den sto klar til innflytting, hadde den en av landets største vognhaller, med tre utrykningsporter mot Torvet og Tollbodgata. Ikke minst fantes det også en branntelegraf med 24 meldere og et oppvarmet rom for at vannet ikke skulle fryse om nettene. Til og med en hest hadde man fått!

Bilde2

Dette er bare en av mange historier vi nå skal fortelle, og som i en hver museumsutstilling må det også gjenstander til. Våre konservatorer Mari O. Lundemo og Simon Mawdsley prøver å finne gjenstander fra alle århundre – siden byens grunnleggelse i 1641 og frem til i dag.

20140115_135519

Disse gjenstander skal igjen i montere som først må konstrueres, belyses og bygges inn i store utstillingselementer, noe som altså de fem menn på hovedbildet jobber med.

20140115_135408

Utstillingen vil åpne 8. februar i det nye Rådhuskvartalet i Kristiansand. Frem til da vil vi fortsette å legge ut informasjon om oppsettingsprosessen.