Da såpefabrikkene lå tett i tett…

Skjermdump av nettstedet industrimuseum.no som viser hvor på Lund det lå såpefabrikker.

Når sant skal sies, er det en liten overdrivelse. Men på et tidspunkt på 1950-tallet hadde Kristiansand fire såpefabrikker, og tre av dem lå på Lund! Fabrikkene det dreier seg om var Walhalla, Freyasdal og A.M. Andersen Sæpefabrik.

Med Det Norske Næringsliv Vest-Agder fylkesleksikon (1953) som kilde kan vi se at også i Mandal var det på samme tidspunkt en såpefabrikk. Saanums sepefabrikk i Mandal kan du lese mer om på nettstedet www.industrimuseum.no .

Digitale Bilder i Agder har som kjent en stor billedsamling tilgjengelig på nett. Her har vi funnet flybilder hvor det har vært mulig å finne ut hvor såpefabrikkene lå. Når det gjelder Freyasdal såpefabrikk, var det en liten skatt blant den store fotosamlingen etter fotograf Dagfinn Pettersen som nå forvaltes av museet. Her var det en film som viste hvordan produksjonen foregikk, trolig på 1950-tallet.

Filmen er digitalisert og kan sees her:

[vimeo id=»176724281″ width=»600″ height=»350″]

De såpefabrikkene som er presenter på Industrimuseum.no er:

Walhalla sepefabrik  – Kristiansand

Freyasdal såpefabrikk – Kristiansand

A.M. Andersen Sæpefabrik – Kristiansand

Saanums sæpefabrik – Mandal

Den fjerde såpefabrikken som lå i Kristiansand på denne tiden, var i følge fylkesleksikonet Sørlandet Kjemiske Fabrik AS/S som lå i Kronprinsensgate 7. Informasjon om denne er foreløpig ikke kommet inn på nettstedet Industrimuseum.no.