Caspar Severin – bilder av et liv til sjøs

Det er liv og røre i aktivitetshuset i Nodeviga om dagen. Fotograf Sidsel Jørgensen og Vest-Agder-museets Susanne Holberg skal i løpet av november ta imot over 1000 elever i Den kulturelle skolesekken.

Sidsel Jørgensens fotografier og noen eldre familiebilder fra Barbados pryder nå veggene i aktivitetshuset, og Jørgensen tar selv elevene med i utstillingen. De får høre om livet på den karibiske øya, om seilskutetid, sukker og rom, om sjørøvere, trekanthandel, boliger og arbeid før og nå.  Hun forteller historier, og elevene får delta i tolkning og tidfesting av bilder.

web_sidsel-j-forteller02_hellemyr_Caspar Severin

En god samtale: Elever på 7. trinn fra Hellemyr skole hadde mye å bidra med i samtale med Sidsel Jørgensen.

Etterpå får de være med Susanne Holberg på albumlab, der de arbeider med sin egen familiehistorie, gamle og nye fotografier fra sin egen by, Kristiansand. Og ikke minst får de med seg sitt eget portrett, som kan bli begynnelsen til utforsking av gamle familiebilder og eget slektstre.

Mål med tilbudet:
• Hvordan lese og tolke fotografier og bruke dem som en inngang til historiefortelling.
• Vekke nysgjerrighet på egen historie gjennom familiebilder.
• Gi elevene kunnskap om sjøfartshistorie gjennom et levd sjømannsliv.
• Få et innblikk i hvordan en profesjonell fotograf tenker og arbeider med, tolker og leser fotografier.

web_familieportrett-caspar-severin

Bildet som startet hele prosjektet: Familieportrett på Barbados. Sidsel Jørgensens oldefar, Caspar Severin, i matrosdress til høyre.

Formidlingsopplegget «Caspar Severin – bilder av et liv til sjøs» tar utgangspunkt i fotograf Sidsel Jørgensens prosjekt, som i 2014 resulterte i fotoboka «Looking for a better day – a picture diary of present and past». Etter å ha kommet over et gammelt familiebilde fra Barbados fra rundt 1890, som bl.a. viste hennes olderfar Caspar Severin (f. 1884) som ung gutt, ble Jørgensen interessert i historiene bak. Hun fulgte i sine forfedres fotspor til den karibiske øya og nøstet opp historier, tok nye bilder og satte dem sammen med de historiske bildene fra familiealbumet. Alt med utgangspunkt i en nysgjerrighet etter å få mer innsikt i livet til tippoldefaren. Caspar Severin ble skipper og seilte på de sju hav før han som eldre mann slo seg ned i hjembyen Kristiansand, der han døde i 1965.

web_gruppeoppgaver_bilder03_hellemyr_Caspar Severin

Kristiansand før og nå: Hva har endret seg?

web_fotografering_hellemyr01_Caspar Severin

Portrettfotografering: Spennende når polaroidkameraet framkaller bildet.

web_slektstre01_hellemyr_Caspar Severin

Arbeid med eget album og familietre.

web_hedda_emma_sarah_hellemyr_7_slektstre_Caspar Severin

Hedda, Emma og Sarah fra Hellemyr skole har kommet godt i gang med sitt familietre.