Bli med over heia på Kristiansand museum!

Et gøy sted å være!

Gjennom historien har mange ferdselsårer mellom innlandsbygdene gått over heiene. Takket være midler fra Gjensidigestiftelsen har Kristiansand museum nå bundet sammen gardstunene fra Vest-Agder og Setesdal med sin egen ferdselsåre over heia.

Målet med prosjektet er å motivere til fysisk aktivitet blant barn og unge. I tilbudet som nå bygges opp retter museet fokus på aktivisering gjennom kulturhistoriske aktiviteter.

Kulturhistorisk aktivitetsområde under arbeid.
Kulturhistorisk aktivitetsområde under oppbygging!

Stien kan brukes av store og små, barnevogner triller fint der, og opp fra Vest-Agdertunet er det akkurat bratt nok til at man får trent leggmusklene litt. Stien følger sauegjerdet hvor de selskapssyke sauene kan observeres, klappes og mates med gress.

Sauene er lett å komme i kontakt med.
Sauene er lette å komme i kontakt med.

I fjor gikk det sauer også på andre siden av stien, og beiting skaper et kulturlandskap som er lett å ferdes i. Små føtter kan lett ta seg fram til daler, topper og utsiktspunkt. Man kan også lete etter skilt med kulturhistoriske spørsmål på. Alle som svarer på spørsmålene får en liten premie.

METADATA-START
Hvor mye vann drikker en sau i løpet av en dag, hvor tung er ei trebøtte full av vann?

Tidligere trente folk både styrke og utholdenhet enten de ville eller ei. Man bar vann både til mennesker og dyr, jobba med jorda, vaska klær i bekker og elver. Langs stien og i heiene rundt kan man ferdes i ulendt terreng, man kan kjenne hvor tung ei trebøtte full av vann er, man kan øse vann og se hvordan det renner og hvor fort en pinne eller barkebåt seiler nedover vannet!

På turen over heia, mellom Vest-Agdertunet og Setesdalstunet kan man ta en rast i rolige omgivelser
På turen over heia kan man også ta en rast i rolige omgivelser

Under «Den store familiedagen» søndag 16. august vil det bli mange aktiviteter langs stien, som vannbæringsstafett, barkebåtspikking, snekring av stylter, matlaging, kontakt med dyr og informasjon om videre planer for området.

Bli med over heia!

Vi takker Gjensidigestiftelsen for gaven og ønsker våre gjester velkommen over heia på Kristiansand museum!

Les mer om museets sommertilbud for barn her.