Vinteren 2010 brant banebua i Vrengen ned til grunnen. Vrengen er et område langs Setesdalsbanen som ligger noen hundre meter nord for Kringsjå stoppested, og er uten veiforbindelse.

20.10.2011 Audar Aasheim, Thorunn Lunde

Vrengen var i driftstiden en utfordring, her går banen i en krapp sving med Otra tett på den ene siden og det bratte fjellet på den andre siden. Vinterstid førere den bratte fjellskrenten til at snøen legger seg og rasfaren er stor i dette området.
Bygningen her ble i driftstiden benyttet av baneavdelingen som bu for med plass for smie, stall og vedlagring, funksjoner som man særlig hadde brukt for vinterstid når det var gått ras i området.

Dyktige tømrere fra firmaet Bygmester Dag Søren Omdal i gang med å gjenreise banebua i Vrengen. Foto Audar Aasheim

Slik bua fremstår høsten 2011 er den gjenreist på opprinnelig mur og fundament, og fremstår så identisk som det var mulig. Konstruksjonene er bindingsverk med tappa stolper og skråbånd. Det er benyttet særlig utvalgt materiale som i all hovedsak er ale (kjerneved).

Det innvendige arbeidet med bua. Foto Audar Aasheim

Arbeidet er utført av innkjøpt hjelp fra byggmester Dag Søren Omdal under ledelse ved byggmester Audar Aasheim, snekker ved Vest-Agder-museet Setesdalsbanen.

Den gjenreiste bua sett fra sør. Foto Audar Aasheim