Åpning av utstillingen «SPOR. Norsk arkitektur 2005–2010»

I perioden 14. mai til og med 23. juni viser Kristiansand museum utstillingen «SPOR. Norsk arkitektur 2005–2010». Utstillingen er utarbeidet av Nasjonalmuseet og går på turné i regi av Nasjonalmuseets landsdekkende program. Den presenterer enkeltbygg og større arkitekturprosjekter i Norge og utlandet fra perioden 2005–2010. Utvalget spenner fra den lille rasteplassen og private boliger, via komplekse byggeoppgaver og infrastruktur, til de siste års store bytransformasjoner.

spor3

Vandreutstillingen er basert på utstillingen av samme navn som ble vist i Nasjonalmuseet – Arkitektur sommeren 2011. Den formidler kvaliteter i enkeltverk og peker på utviklingstrekk med samfunnsmessig betydning fra de siste fem årenes norske arkitekturscene. Sammenstillingen av prosjektene gir grunnlag for refleksjon rundt temaer som: Hvilke byggeoppgaver særmerker denne perioden? Speiler arkitekturen samfunnets prioriteringer? Er det mulig å peke på kjennetegn for norsk arkitektur i dag? Publikum inviteres inn for å studere, gjenkjenne og få ny kunnskap om norsk arkitektur – men også for å bidra til den viktige og nødvendige diskusjonen om dagens og framtidas byggeoppgaver og kvaliteten på det som planlegges og bygges. Ved bruk av ulike presentasjonsformer – foto, film, tegninger, skisser, materialprøver og modeller i ulike målestokker og utførelser – formidler utstillingen et sammensatt bilde av norsk arkitektur.

Utstillingen er åpen i museets åpningstid mandag til fredag 8-15 og søndager 12-17, fra 15.06-20.08: mandag-fredag kl 10-17, lørdag-søndag kl 12-17, entré: voksen kr 70,-  Adressen er Kristiansand museum (tidligere Vest-Agder-museet Kristiansand), Vigeveien 22b på Kongsgård.