Anno-Katja presenterer ny bok om nålebinding!

Utsnitt av forsiden til Med en nål. Bli kjent med nålebinding

«Med en nål. Bli kjent med nålebinding» heter boka som nå er rett rundt hjørnet! Flere og flere får øyne opp for dette historiske håndverket som kvinner i mange tusen år har benyttet for å lage tekstiler.

I katja-nalebinder2_webdisse dager kan du se Vest-Agder-museets egen Anno-Katja, Katja Kålheim, formilder og stedsansvarlig ved Tingvatnet fornminnepark/Vest-Agder-museet, i NRK serien Anno.  Her får hun sammen med de andre deltakerne et innblikk i hvordan det var å leve i Trondheim i 1537. En av ferdighetene deltakerne skulle forsøke å lære, var nålebinding, og vi venter spent på å se Katja demonstrere sine ferdigheter i nettopp dette håndverket som hun kjente svært godt fra før av.

Boka er skrevet av finske Mervi Pasanen og nå oversatt og tilrettelagt for det norske publikumet av Katja selv. Den henvender seg særlig til de som ikke kjenner til nålebinding fra før av og som har lyst til å lære denne gamle tekstilteknikken. Boken egner seg derfor særlig for nybegynnere, men også de som har vært borte i nålebinding tidligere, vil kunne få inspirasjon og lære nyttige tips.

Boken vil komme fra trykkeri i midten av februar, og utsalgspris vil bli kr 299,-.

De som ønsker å forhåndsbestille boken, kan sende en e-post til Thorunn Lunde.